ONF og FLT: – Kompetansenivået må måles ut fra behovet der ute
kvalifikasjonsrammeverk er ikke tilrettelagt for at fagskolekandidatens reelle læringsutbytte blir gjengitt på papiret – der vises snarere utdanningens navn og lengde. Det er i beste fall misvisende: I verste fall er det et problem for bedriftene som i dag har et stort behov for kompetanse på nivåer 6 og opp (nivå 6 assosieres typisk med en bachelor).
Fagskolekandidater kan bli skrotet av et arbeidsliv som høyst trenger dem men som ikke får et riktig bilde av kompetansen deres. Dagens Teknologi-bransjen har høyest behov
Særlig gjelder det i teknologi-bransjen: Ser man på kompetansen som faktisk er etterspurt der, skulle fagskolekandidatene blitt med i søknadsbunken med alle høyskole- og universitetskandidatene på nivå 6. Men de må nøye seg med å ligge på nivået under. Det byr på vansker når de skal kommunisere kompetansen sin til mulige arbeidsgivere. Les også:- Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring, regjeringen.no
- ONFs politiske plattform 2021–2022, fagskolestudent.no