Nyheter > Pakistan: Fagforening gir barna skolegang
Sammen med Mariam jobber han frivillig som foreldrekontakt ved skolen i Bin Qasim, som drives av UNICEF-partner og fagforening Pakistan Fisherfolk Forum. Nawaz har selv to barn ved skolen. – Det å ikke få utdanning er som å være blind, sier han. Pakistan er et av mottakerlandene for årets TV-aksjon. Her skal pengene gå til å drifte 520 alternative læringssentre (ALP). Disse drives av ulike aktører og er avhengige av støtte fra UNICEF. Læringssentrene gir tilbud til barn som ikke får gå på offentlig skole, og til barn som tidligere har droppet ut av skolen. Bin Qasim ligger kun 20 kilometer fra Karachi. I dette fattige området, har Pakistan Fisherfolk Forum (PFF) engasjert seg. Bo- og sanitærforholdene er elendige og gatene er fulle av søppel. Likevel øyner beboerne håp gjennom arbeidet foreningen gjør for å bedre hverdagen til tusenvis av mennesker. PFF har siden 1998 jobbet for å fremme fiskere og bønders sosiale, økonomiske og politiske rettigheter. Foreningen har vokst til å bli en av Pakistans største sosiale bevegelser og i Bin Qasim er de UNICEFs partner. Deres arbeid med å bygge bro mellom ulike grupperinger, konfliktdemping, og utvikling av unge ledere som forbilder, bidrar til en bedre framtid for barna som vokser opp her.

Ny sjanse

Aman (7) er en av de som har fått en ny sjanse. Han og bestekameraten Shakeel (se bildet) var på god vei til å havne på skråplanet da de ble plukket opp av PFF. De ble tatt inn i programmet for noen måneder siden. –Guttene ble brukt som smuglere, og de fikk betalt i alkohol og stoff. Politiet fikk ikke tak i dem fordi de var så små og raske, forteller læreren deres, Mehjebeen. –Det har vært en tøff avvenningsperiode, men nå er Aman «ren». Han har blitt en ivrig elev. Han stortrives på skolen – han har rett og slett blitt et barn igjen, konkluderer Mehjebeen. Det viktigste ved de alternative læringssentrene er læreren. Ved hjelp av UNICEFs «school in a box», kan undervisningen foregå nesten hvor som helst; i en nedlagt offentlig skole, i en stue, på en takterrasse, i en bakgård. Boksen fra UNICEF inneholder bøker, undervisningsmateriell og annet utstyr en lærer trenger, Uten støtten fra UNICEF vil ikke disse læringssentrene kunne lønne lærerne. Tusenvis av barn ville ha mistet muligheten til å gå på skole. På skolen lærer barna å lese og skrive, men det er også et viktig sted for å få normalitet i hverdagen, beskyttelse og psykososial støtte. -Jeg er stolt av å kunne bidra, sier Nawaz. Han forteller at det er noen utfordringer. De har jevnlige møter med foreldre, lærere og lokalstyret for å få alle til å forstå hvor viktig utdanning er. –Vårt ønske er at hvert eneste barn i byen skal få lov til å gå på skole, avslutter han. Status, Pakistan:  – 24 millioner barn i alderen 5-16 år går ikke på skolen. – Blant de nær 200 millioner innbyggerne er hele 42 % analfabeter. – Nesten halvparten av alle barn i barneskolealder får ikke utdanning – den høyeste andelen i hele Sør-Asia. For jenter er andelen 60 prosent. – Kjønnsdiskriminering, utilstrekkelige ressurser i distriktene og en rekke konflikter er blant årsakene til at et så stort antall barn mangler skolegang i Pakistan. Landet har gjennom flere år opplevd målrettede angrep på skoler og på elever – 450 skoler er ødelagt eller skadet de siste årene – I tillegg til høyt konfliktnivå blir flere områder jevnlig rammet av flom og tørke, noe som utfordrer en allerede vanskelig utdanningssituasjon. – UNICEF har jobbet i Pakistan siden 1948. Tekst og foto: UNICEF/TV-aksjonen