■ Regionreformen er av politikerne presentert som en desentralisert løsning. Ja, er det virkelig det?
■ Dersom en ser på fylkene Troms og Finnmark som er foreslått som ett nytt fylke har Statens vegvesen kontorer og vegfaglig personell i Kirkenes, Vadsø, Lakselv, Hammerfest, Alta, Storslett, Nordkjosbotn, Tromsø, Finnsnes, Setermoen og Harstad. Noe mer desentralisert er det vel ikke mulig å komme i Finnmark og Troms. Slik kan vi ramse opp steder Statens vegvesen er lokalisert i landet for å ha vegfaglig kompetanse nært kontraktsområdene.
■ Tillitsvalgte i Forbundet for Ledelse og Teknikk i Statens vegvesen ( FLT)har fokusert på å unngå oppsplitting og fragmentering av en presset vegfaglig kompetanse både da produksjonsavdelingen i Statens vegvesen ble omdannet til Mesta A/S på begynnelsen av 2000-tallet, under Forvaltningsreformen før 2010 (da fylkeskommunene overtok større deler av vegnettet) og ved etablering av Nye Veier A/S.
■ Nå skal vegkompetansen atter engang splittes opp og fragmenteres. Er dette det beste bruken av felleskapets ressurser? God samferdselspolitikk fordrer forutsigbarhet og at man lytter til fagmiljøene. Den nye regionreformen går i motsatt retning.