En felles valuta for all høyere utdanning
FLT arbeider for å gjøre studiepoeng til felles valuta for all høyere spesialisering. Studiepoeng er ment å gi informasjon om kravet til arbeidsinnsats. Kvalifiserer faget for 60 studiepoeng forventes mer innsats enn om studiet er estimert til 10 studiepoeng. Studiepoeng sier altså noe om anstrengelse for å oppnå et bestemt læringsutbytte, og ikke noe om et bestemt antall sider i pensum, undervisningsform eller utdanningens egenart som sådan.
For oss handler det om å forstå utdanning og spesialisering som grunnlag for styrket økonomi og et bedre liv for flest mulig. Kort fortalt et bedre samfunn.
Hensikten med utdanning er å kunne gjøre nye og flere ting med færre arbeidstimer. Gevinsten er kollektiv like fullt som individuell. Verdien av spesialisering måles i endret praksis; enten det bidrar til å gi nye individuelle muligheter eller utsikter til produktivitetsvekst og velstandsøkning for bedriften og kommunen din.
De første fordypende lærings- og spesialiseringsarenaer i landet har sitt opphav i industrien.
Før universitet i Oslo ble etablert i 1811, hadde de drevet bergverksakademi i gruvene på Kongsberg i over 50 år. Fra 1780 dukket flere fabrikskoler opp innenfor tekstilindustrien.
Altså lenge før akademiske læringsinstitusjoner i form av universiteter og høyskoler gror frem.
Vi har satset på utdanning for å kunne endre praksis i alle år. Vi trenger spesialisering i et samfunn, som grunnlag for utvikling og endret atferd. FLTs engasjement for spesialisering, studiepoeng og utdanningssystemet har bakgrunn i fagbevegelsens interesse for å styrke båndene mellom individ, bedrift og samfunn. Vi holder utdanning for å være et frigjøringsprosjekt. Spesialisering – uavhengig om den er akademisk teoretisk eller yrkesorientert og praktisk basert –fører til de samme vilkår både for individ og samfunn:
- Utdanning øker dine personlige muligheter. Det er en billett til et bedre liv med større muligheter.
- Utdanning er sentralt for å fremme innovasjon og produktivitet. Utdanning gjør at vi kan gjøre nye eller flere ting med færre arbeidstimer. Det er et vilkår for å styrke vår økonomi.
- Og ikke minst, utdanning skaper grunnlag for å øke sosial mobilitet. Utdanning leder til mer omfordeling, empati og rettferdighet i et samfunn. Det legger til rette for et bedre samfunn.